Eigen bedrijf starten? Dit moet je weten en regelen!
Droom je ervan een eigen bedrijf te starten? Dan zijn er veel dingen die op je afkomen en dat kan zomaar een reden zijn om je droom niet na te jagen. Want waar moet je beginnen? Wat moet je eigenlijk precies allemaal regelen voor je echt van start kunt gaan en hoe zorg je dat dit fiscaal ook allemaal in goede banen wordt geleid? Deze en veel andere vragen ontvangen de financieel adviseurs van Van Harberden regelmatig. En hoewel elke nieuwe onderneming een unieke situatie is waarbij we je graag van advies voorzien. helpen we je alvast op weg in dit artikel.
Maak een plan
Voor je een bedrijf start, heb je ongetwijfeld nagedacht over hoe je dit voor je ziet. Heb je dat nog niet gedaan, dan is dit het moment om dat te doen. Past ondernemen eigenlijk wel bij je? Op de website van de Kamer van Koophandel (KvK) vind je hier veel informatie over. Natuurlijk kun je ook altijd contact opnemen met een accountant die je hierin van advies kan voorzien.
Welke branche kies je? Wat ga je precies leveren? Werk dit zo goed als mogelijk uit en maak een businessplan, inclusief marktonderzoek en strategie. Heb je eigen vermogen waarmee je je bedrijf start of moet je hiervoor een lening aanvragen? Welke regels zijn er allemaal en hoe noem je je bedrijf? De eerste fase is om dit allemaal uit te werken voor jezelf.
Bedrijf inschrijven bij de KvK
Zodra je een eigen bedrijf start, is het belangrijk om te zorgen dat je een KvK inschrijving hebt. Tenminste, als je meer dan €1.800 per jaar hoopt om te zetten. Tot dat bedrag is een KvK inschrijving niet verplicht. We gaan er dus even vanuit dat je doel is om een zodanige omzet te draaien dat je nieuwe bedrijf meer oplevert dan dit of zelfs je loondienst salaris moet gaan vervangen.
De volgende stap is dus inschrijven bij de KvK. Voor een eenmanszaak zijn de kosten hiervoor eenmalig €75,-. Verwacht je al direct een winst te behalen die hoger is dan €120.000? Dan is het beter om te kiezen voor een BV. In 2025 is dit namelijk het omslagpunt waarop een BV fiscaal voordeliger is. Dit omslagpunt wijzigt mee met de belastingtarieven, dus controleer altijd waar het omslagpunt op dat moment ligt. Ter illustratie: in 2019 was dit nog €150.000 winst per jaar.
Na inschrijving bij de KvK wordt je ook aangemeld bij de Belastingdienst en ben je verplicht om elk kwartaal BTW aangifte te doen. Vergeet je dit, dan ontvang je een boete, dus houdt dit in de gaten. Heb je nog geen omzet behaald? Dan kun je een nulaangifte doen.
Nadat je je eigen bedrijf hebt gestart
Je eigen bedrijf is gestart, gefeliciteerd! Je bent nu officieel ondernemer. Maar wat nu?
Natuurlijk is het belangrijk om aan klanten te komen. Wellicht heb je al een netwerk en anders is het zaak om dat op te bouwen. Naamsbekendheid opbouwen doe je door marketing. Dan kan zowel online als met advertenties, flyers of wat dan ook. Een website is tegenwoordig zo goed als onmisbaar. Heb je eenmaal klanten binnengehaald dan zorg je er natuurlijk voor dat je financiële administratie op orde is. Facturen stuur je er tijdig uit en je houdt in de gaten of deze ook op tijd worden betaald.
Kies je er direct voor om jezelf salaris uit te betalen, dan bepaal je hiervan zelf de hoogte. Er wordt, bij een eenmanszaak, geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk en privévermogen. Zorg dus zelf dat dit in balans is. Start bijvoorbeeld door alleen het bedrag over te maken dat je echt nodig hebt voor je vaste lasten. De rest van de winst kun je in het bedrijf laten, om zo opnieuw te kunnen investeren of na een tijdje je salaris te verhogen.
Je salaris wordt op dezelfde manier belast zoals dat in loondienst is. Zakelijk vermogen wordt belast volgens de principes van vennootschapsbelasting.
Voor een BV geldt dat de directeur een minimum salaris moet ontvangen van € 47.000 bruto per jaar.
Naast salaris zijn er nog vele andere zaken om te regelen:
- Verzekeringen, zoals aansprakelijkheid, rechtsbijstand, inventaris-goederen
- Beroepsaansprakelijkheid, indien deze verplicht is voor jouw branche
- AOV
- Opstellen van Algemene Voorwaarden
- Pensioen opbouwen
Jouw eigen bedrijf goed starten
Met deze tips heb je wat handvaten om jouw eigen bedrijf te kunnen starten. Maar het houdt hierna natuurlijk niet op! Als het goed is blijft je bedrijf groeien. Om te zorgen dat jouw bedrijf ook zo’n mooie groei doormaakt én een stevige basis heeft, is het verstandig om en adviseur in de arm te nemen. De adviseurs en accountants van Van Harberden staan voor je klaar om jou naar het volgende niveau te brengen én je financiële situatie op orde te houden. Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan zeker contact op voor een vrijblijvende kennismaking.